Sider

27.4.17


historie om i går


jeg vil gerne nå hjem inden gaderne oversvømmes. Før det begynder at regne sidder vi på trappen uden for biblioteket og du læser et digt højt som du har skrevet om din fars farm. Jeg forestillet mig en labyrint af grå hegn og mudder og de sortbrogede der tygger drøv og planlægger oprør. Det blæser lidt nu. Asfalten sitrer og de første dråber falder. Den blå bus kommer langsomt frem og inden jeg står af er det stoppet med at regne. Ingen oversvømmelse i dag. Luften er friskere. Fornyet af dråberne der er faldet igennem den. Jeg skifter til løbetøj og løber springende på det hullede fortov. Himlen er mærket af en lysende trekant. Der hvor solen rører jorden. Jeg ser to politimænd og kommer i tanke om at jeg ikke har mine identitetspapirer med. Det kan betyde fængsel i et døgns tid. Eller mere sandsynligt forsøg på at få mig til at betale bestikkelse for ikke at komme i fængsel. Jeg løber hurtigere og hurtigere og når hjem inden det bliver mørkt og uden at være blevet stoppet af politiet.