Sider

3.5.13

boeger
Jeg vil lige skrive lidt om de boeger vi har laest undervejs vi har slaebt rundt paa vores eget lille bibliotek var dog saa heldige at Eriks bror og hans kaereste godt gad bringe det meste hjem for os det har vaeret temmelig tungt. Nu har vi kun George Orwells 1984, en bog om De fire aedle sandheder (buddhisme) og Bodhidharmas Teachings (zenbuddhisme) og Lonely Planets Southeast Asia on a Shoestring (kan ikke undvaere en guidebog, det er rart at have et nogenlunde overblik over prisniveau og interessante steder). Vi har laest en hel del om buddhisme, blandt anden bogen Old Path White Clouds af Thich Nhat Hanh et bud paa en biografi om Siddhartha Gautama - hvor tids Buddha den er skrevet som en roman men der er optegnet hvilke gamle skrifter haendelserne staar beskrevet i, har laest om tibetansk buddhisme og zenbuddhisme jeg synes der er saa enorm forskel mellem retningerne men i sidste ende handler det altid om at opnaa oplysning. Erik har laest Tao Te Ching en hel del gange og jeg har ogsaa laest en smule i den - ogsaa meget interessant laesning der findes et utal af oversaettelser til engelsk og de er ikke saerlig ens da den kinesiske tekst indeholder saa meget i faa tegn der staar vidst i forordet at hvis man kombinerede alle de engelske oversaettelser ville man stadig ikke vaere taet paa originalens fyldighed. Vi har laest Zen and the Art of Motorcyclemaintenance som hoejtlaesning og er lige gaaet i gang med Pirsigs anden bog Lila, Zen and... koebte vi i Bhopal jeg har "altid" gerne villet laese den min far har den altid med sig og koebte den paa sin og mors asienstur det er ogsaa en fantastisk bog som jeg klart vil laese igen. Rabindranath Tagore var en indisk forfatter som modtog Nobels litteraturpris engang i starten af nittenhundredetallet jeg laeste et par af hans boeger med kortprosa isaer kunne jeg godt lide nogle stykker der var skrevet fra et barns synsvinkel. I Kashmir koebte jeg en smuk roed bog med vers\digte af Lal Ded hun levede i trettenhundredetallet saa vidt jeg husker og forlod sin mand og svigerfamilie for at leve som yogini der er ikke nogen der ved om disse vers er lige praecis de vers Lal Ded fremfoerte de er overfoert mundtligt og har sikkert flere aarhundredes mennesker som forfattere.